جمعیت اسلامی پرستاران ایران

تاسیس یکهزار و سیصد و هشتاد هجری شمسی

جمعیت اسلامی پرستاران ایران

تاسیس یکهزار و سیصد و هشتاد هجری شمسی

جمعیت اسلامی پرستاران ایران

"جمعیت اسلامی پرستاران ایران" بعنوان اولین تشکل صنفی - سیاسی- اجتماعی - آموزشی و اطلاع رسانی - خدمات رسانی در حرفه پرستاری به همت تنی چند از فارغ التحصیلان پرستاری دانشگاه تهران در سال 1380 تاسیس و در بیست و پنجم خرداد هزار و سیصد و هشتاد و یک موفق به اخذ موافقت کمیسیون ماده 10 احزاب وزارت کشور و پروانه دائمی فعالیت کشوری از وزیر کشور وقت آقای سیدعبدالواحد موسوی لاری به شماره پروانه 181/42/1/الف گردید. اولین مجمع عمومی در سال 1381 برگزار گردید و هیئت رئیسه و دبیرکل انتخاب شدند. اولین دفتر جمعیت در خیابان باقرخان تاسیس گردیده و با تلاش هیئت مدیره در کمتر از 3 سال جمعیت اسلامی پرستاران ایران به یکی از 10 تشکل برتر کشور در رتبه بندی خانه احزاب وزارت کشور تبدیل شد. واحدهای آموزش، انتشارات، رفاه و تورهای مسافرتی، کارت های اعتباری، خدمات لیزینگ، بیمه ، کامپیوتر،موبایل، خدمات حقوقی، عضویت، سیاسی و ده ها خدمت دیگر برای جامعه پرستاری و پزشکی راه اندازی شده و شعب جمعیت در شهرستان ها تشکیل و رابطین بیمارستان ها انتخاب گردیدند. تعاونی های مصرف و مسکن در سال 1385 از وزارت تعاون مجوز گرفته و فعالیت خود را آغاز کردند. مجوز انتشارات از وازت ارشاد ، موسسه اموزشی از وزارت علوم، اولین نشریه روی گیشه پرستاران به نام هفته نامه جامعه پرستاری از وزارت ارشاد نیز اخذ و هریک در حوزه پرستاری شروع به خدمت رسانی کرد و صدها عنوان کتاب و هزاران نسخه نشریه طی سال های گذشته منتشر و به جامعه پرستاری و پزشکی عرصه شد. جمعیت اسلامی پرستاران ایران همواره یکی از تشکل های فعال در مسائل صنفی و حرفه ای پرستاران و با ارتباط مستمر با مراکز درمانی ، وزارت بهداشت، دولت، مجلس شورای اسلامی بالاخص کمیسیون بهداشت و درمان و نیز فراکسیون تشکل های مردم نهاد ، نهاد ریاست جمهوری ، سازمان برنامه و بودجه و ... بوده و در بسیاری از موارد انتقادات تند و صریح مسئوالان این تشکل در حوزه مشکلات صنفی و معیشتی پرستاران در رسانه ها منعکس و با همکاری دیگر تشکل ها منجر به اصلاحاتی نیز شد.

اوقات شرعی

آرمان امروز- گروه جامعه: هنوز چند ساعت به انتخاب کاندیداهای ریاست جمهوری از سوی شورای نگهبان زمان باقی مانده بود که چند نفر از مردم و کارشناسان از شهرهای مختلف با روزنامه «آرمان امروز» تماس گرفتند و تقاضا داشتند که مواضع دکتر مسعود پزشکیان در حوزه سند چشم انداز روشن شود و از خبرنگاران این نشریه می خواستند که سند چشم انداز را برای مردم بیشتر توضیح دهند، امری که به اعتقاد آنها می تواند راه نجات و توسعه کشور باشد. طبق اعلام کارشناسان، سند چشم اندازی که در دوران دولت اصلاحات، در سال ۷۵ به عنوان برنامه ۲۵ ساله تدوین و اجرایی شد و قرار بود از نظر پیشرفت به کره جنوبی تا سال ۱۴۰۰ برسیم، بیشتر از ۲۵ تا ۳۰ درصد آن محقق نشد و بعدها به «سند چشم انداز ایران ۱۴۰۴» ارتقا یافت و ابلاغ شد. حالا یکی از کاندیداهای اخذ صندلی قوه مجریه که می تواند، سکانداری این قوه را در هشتم تیر ماه با رای مردم به دست بیاورد، تاکید ویژه ای بر اجرای این سند دارد و معتقد است که سند چشم‌انداز اجرا نشده است. امری که دیگر نامزدها در برنامه های اولیه شان به آن توجه چندانی نداشتند. برکسی پوشیده نیست که مسعود پزشکیان، وزیر سابق بهداشت و درمان در سال های ۸۰ تا ۸۴ که منشاء تحولات بسیاری در نظام سلامت بود، می تواند در این حوزه و با توجه به مفاد سند چشم انداز توفیقات بسیاری را ایجاد کند. برکسی پوشیده نیست که نظام سلامت در طی دهه های اخیر، یکی از دغدغه های اصلی مردم بوده، امری که به واسط ناتوانی بیمه ها در تامین هزینه های درمانی و مافیای دارو و… بسیاری از شهروندان را به زیر خط فقر کشانده و رنج بیماری را افزایش داده است.

 

سلامت در سند چشم انداز
حالا بد نیست که نگاهی اجمالی به نظام سلامت در حوزه سند چشم اندازه توسعه بیندازیم، تا بیشتر به اهمیت صحبت های وزیر سابق بهداشت و نماینده ادوار مجلس که حالا در قامت کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، پا به عرصه گذاشته، پی ببریم. در افق ۱۴۰۴ نخستین اولویت در سند چشم انداز مقوله سلامت است و مهمترین اولویت ها در توسعه پایدار را موضوع بهداشت و درمان و سلامت عنوان شده است. تامین حفظ و ارتقای سلامت افراد جامعه، پاسخگویی به نیازهای غیرپزشکی مردم، مشارکت عادلانه در تامین منابع مالی. در این سند آمده که وزارت بهداشت به نمایندگی از سوی دولت، مسئولیت تولیت سلامت را بر عهده دارد و مسئولیت اجرایی و نظارت آن در سطح استان‌ها به دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی واگذار شده است.

اقدامات سلامت محور در دوره وزارت پزشکیان
در این شرایط به باور کارشناسان، مسعود پزشکیان عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی است، فوق تخصص جراحی قلب بوده و به بالاترین درجه علمی یعنی استاد تمامی در رشته خود نایل شده است، او طبیب است و راه های التیام زخم ها و درمان درد را می شناسد. موفقیت کشورمان در ریشه کنی بیماری سرخک و سرخجه مرهون تلاش دانشمندان ایرانی در ساخت این واکسن در زمان وزارت دکتر پزشکیان صورت گرفت. بیماری که تا پیش از آن، سالانه هزاران نفر را در کشور ما مبتلا و آمار مرگ و میر بالایی را به خود اختصاص داده بود. راه اندازی هفته سلامت در کشور و در خواست و مشارکت جدی برای راه اندازی رادیو سلامت، طرح موضوع پزشک خانواده و خدمات بسیار دیگری که طی سال های اخیر باعث بروز تحول در نظام سلامت شده، در این دوران (در سال های ۸۰ تا ۸۴) رخ داده است. به باور بسیاری که سابقه همکاری مسعود پزشکیان و در دوران وزارت بهداشت در طی سال های مذکور را داشتند، نگاه سلامت محور، عمده برنامه های دکتر پزشکیان خواهد بود و ایشان باور دارند در این حوزه باید رابطه مالی میان بیمار و پزشک قطع شود و هر نهاد یا سازمانی برای خود درمانگاه ها و بیمارستان های خصوصی نداشته باشد. درمان واقعی و یکسان برای شهروندان ایرانی جز باورهای پزشکیان است و معتقد است که هیچ شهروندی از این وظیفه که در قانون اساسی برعهده دولت گذاشته شده، نباید مورد تبعیض قرار بگیرد. در شماره های آتی بیشتر به این موضوعات در حوزه های سلامت خواهیم پرداخت.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری امروز - یکشنبه سوم تیرماه - در ادامه برنامه های تبلیغاتی انتخاباتی خود با حضور در گردهمایی جامعه سلامت در هتل ارم پای درد و دل و مشکلات این حوزه نشست.

پیروز حناچی شهردار اسبق و محسنی بندپی استاندار اسبق تهران در این مراسم حضور داشتند.

پزشکیان در این گردهمایی با اشاره به اینکه ما بدون همراهی شما امکان ندارد مشکلات پیچیده و زیاد این مملکت را حل کنیم. من نمی توانم همه این کارها را خودم انجام دهم، اظهار داشت: ما وقتی می خواهیم از پزشکی صحبت کنیم وظیفه داریم برای همه کسانی که در این کشور زندگی می کنند خدمات ارائه دهیم.

وی افزود: زمانی که رئیس دانشگاه بودم به سلامت روستاهای دورافتاده فکر می کردم. باید نقشه ای می ریختم که به آنها بتوانم خدمت ارائه کنم نه صرفا آنها که در شهرها هستند. چون آنها که سواد ندارند، بیمار و فقیرند و زودتر می میرند، کسی که مسئولیت دارد نباید اجازه بدهد این افراد بمیرند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: حاکمیت باید برای سلامت، شغل، و آرامش روانی این افراد نقشه ای برای پاسخگویی به کسانی که در خطرند داشته باشد. 

پزشکیان تصریح کرد: اینکه چگونه باید به اینجا برسیم، پزشکان و پرستاران بنشینند نقشه بکشند به ما بگویند چه باید بکنیم؟ ما مقدار خاصی تولید ناخالص داخلی (gdp) داریم بخشی از آن را باید به نیروی انتظامی بدهیم، بخشی را به سلامت و آموزش و پرورش، باید با همین سهم بگویید چه کنیم؟ 

وی با بیان اینکه ما موظفیم به مردم خدمت ارائه دهیم، عنوان کرد: ما یکسری منافع شخصی داریم، و در مقابل منافع مردم که ما به عنوان سیاستمداران نتوانستیم منافع مردم را تامین کنیم. 

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ادامه به موضوع تایید صلاحیتش در شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: نمی دانم چطور شد صلاحیت ما را تایید کردند حال آنکه پیش از این (اشاره به انتخابات مجلس دوازدهم) به دلیل حرفی که در جریان مهسا امینی زده بودم صلاحیتم رد شد.

زشکیان با اشاره به اظهارات زاکانی در مناظرات انتخاباتی، گفت: این فرد سابقه دار است می آید بداخلاقی می کند، می رود!

وی افزود: اینکه مردم به ما اعتماد ندارند به این دلیل است که با آنها صادق نیستیم. قرار نیست عده ای در این مملکت خودشان را تمام حق بدانند و به بقیه انگ جاسوسی و بیگانه بودن بزنند. 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: ایران را همه ایرانیان می توانند بسازند نه یک گروه خاص. حق با کسی است که تواناتر، عالم تر و دلسوزتر است. همانطور که اگر یک فردی بیمار شود نزد پزشکی که به حزب و جریان آنها تعلق دارد نمی روند و به متخصص مراجعه می کنند، این افراد کسانی را که با سهمیه می آورند خودشان هم به آنها مراجعه نمی کنند! اگر غلط است چرا برای مردم نسخه غلط می پیچند؟ 

پزشکیان ادامه داد: تقوا یعنی در سیاست بهترین و کارآمدترین تصمیم را بگیری و اجازه بدهی اجرایی کنند. در نتیجه کسی که شاید نماز شب هم بخواند ولی مثلا برای یک بیمار نسخه درست نپیچد، تقوا ندارد و در مقابل کسی که ممکن است نماز هم نخواند اما نسخه درست تجویز کند. این فرد تقوا دارد.

وی با بیان اینکه دلیل درستی یا عدم درستی یک حکومت آن چیزی است که مردم پشت سر آنها می گویند، گفت: من قبل از اینکه نامزد شوم موضعم مشخص بود و به خاطر اینکه در جریان مهسا امینی حرف زده بودم صلاحیتم رد شد. 

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: من دخترم را تنها بزرگ کردم همانطور که هیچ یک از ما نمی تواند دخترش را به زور وادار به انجام کاری بکند، در مورد زنان جامعه هم باید همین کار را کرد. اگر این مدل لباس پوشیدن گناه است رفتاری که ما با این ها می کنیم صد برابر بدتر است.

در ابتدای این گردهمایی سید رضا رئیس‌کرمی رئیس کمیته سلامت ستاد مسعود پزشکیان و محمدرضا ظفرقندی رئیس سابق سازمان نظام پزشکی کشور و رئیس اسبق دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره مشکلات حوزه سلامت به ایراد سخن پرداختند.

ظفرقندی با اشاره به اینکه بزرگان کشور در حوزه پزشکی برای دکتر پزشکیان به صحنه آمده‌اند، با بیان این که جامعه پزشکی و کادر درمان برای مردم مرجعیت است که می‌تواند امکان تغییر را در جامعه فراهم کند، افزود: با آمدن دکتر پزشکیان امکان بهبود اوضاع جامعه وجود دارد. 

وی یادآورشد: رئیس جمهور با اخلاق، اخلاق را در جامعه جاری می‌کند و رئیس جمهور بی‌اخلاق، بی‌اخلاقی را. دکتر پزشکیان برای انسان و جان انسان ها ارزش ویژه‌ای قائل است.

حضور در جمع فعالان کشاورزی و اصناف از دیگر برنامه های امروز پزشکیان بود.

ابزار وبلاگ