جمعیت اسلامی پرستاران ایران

تاسیس یکهزار و سیصد و هشتاد هجری شمسی

جمعیت اسلامی پرستاران ایران

تاسیس یکهزار و سیصد و هشتاد هجری شمسی

جمعیت اسلامی پرستاران ایران

"جمعیت اسلامی پرستاران ایران" بعنوان اولین تشکل صنفی - سیاسی- اجتماعی - آموزشی و اطلاع رسانی - خدمات رسانی در حرفه پرستاری به همت تنی چند از فارغ التحصیلان پرستاری دانشگاه تهران در سال 1380 تاسیس و در بیست و پنجم خرداد هزار و سیصد و هشتاد و یک موفق به اخذ موافقت کمیسیون ماده 10 احزاب وزارت کشور و پروانه دائمی فعالیت کشوری از وزیر کشور وقت آقای سیدعبدالواحد موسوی لاری به شماره پروانه 181/42/1/الف گردید. اولین مجمع عمومی در سال 1381 برگزار گردید و هیئت رئیسه و دبیرکل انتخاب شدند. اولین دفتر جمعیت در خیابان باقرخان تاسیس گردیده و با تلاش هیئت مدیره در کمتر از 3 سال جمعیت اسلامی پرستاران ایران به یکی از 10 تشکل برتر کشور در رتبه بندی خانه احزاب وزارت کشور تبدیل شد. واحدهای آموزش، انتشارات، رفاه و تورهای مسافرتی، کارت های اعتباری، خدمات لیزینگ، بیمه ، کامپیوتر،موبایل، خدمات حقوقی، عضویت، سیاسی و ده ها خدمت دیگر برای جامعه پرستاری و پزشکی راه اندازی شده و شعب جمعیت در شهرستان ها تشکیل و رابطین بیمارستان ها انتخاب گردیدند. تعاونی های مصرف و مسکن در سال 1385 از وزارت تعاون مجوز گرفته و فعالیت خود را آغاز کردند. مجوز انتشارات از وازت ارشاد ، موسسه اموزشی از وزارت علوم، اولین نشریه روی گیشه پرستاران به نام هفته نامه جامعه پرستاری از وزارت ارشاد نیز اخذ و هریک در حوزه پرستاری شروع به خدمت رسانی کرد و صدها عنوان کتاب و هزاران نسخه نشریه طی سال های گذشته منتشر و به جامعه پرستاری و پزشکی عرصه شد. جمعیت اسلامی پرستاران ایران همواره یکی از تشکل های فعال در مسائل صنفی و حرفه ای پرستاران و با ارتباط مستمر با مراکز درمانی ، وزارت بهداشت، دولت، مجلس شورای اسلامی بالاخص کمیسیون بهداشت و درمان و نیز فراکسیون تشکل های مردم نهاد ، نهاد ریاست جمهوری ، سازمان برنامه و بودجه و ... بوده و در بسیاری از موارد انتقادات تند و صریح مسئوالان این تشکل در حوزه مشکلات صنفی و معیشتی پرستاران در رسانه ها منعکس و با همکاری دیگر تشکل ها منجر به اصلاحاتی نیز شد.

اوقات شرعی

به گزارش خبرآنلاین، بحث اعتراض پرستاران و کادر درمانی به تبعیضی که در موردشان وجود دارد، بحث جدیدی نیست. هر از گاهی این اعتراضات بالا می گیرد و مسئولان را به فکر وا می دارد. اما این که ریشه این اعتراضات چیست و حل شدن مشکلات پیراپزشکان چه راهکارهایی دارد سوالی است که باید به آن پاسخ داده شود.

مره صدق، عضو کمیسیون بهداشت مجلس در این باره به خبرآنلاین گفت: در دولت قبل، حقوق پرستاران از حالت فعلی کمتر بود و دریافتی آن ها دریافتی درستی نبود. ولی در حال حاضر دریافتی قشر پرستاری در بخش دولتی 50 درصد از بخش خصوصی بیشتر است به نحوی که بخش خصوصی برای جذب پرستار با مشکل روبرو شده است.

مره صدق ادامه داد: ای کاش همکاران پرستار ما به قضیه دقیق تر نگاه کنند. درست است که الان قشر پرستاری دریافتی کمی دارند اما در همین دو سال وزارت دکتر هاشمی، وضعیت به مراتب بهتر شده و با یک مقایسه کوچک می توان این را فهمید.
عضو کمیسیون بهداشت مجلس با بیان این که وزارتخانه جدید برای برخورد با پدیده زشت زیرمیز از طرف فعالان بخش خصوصی مورد انتقاد قرار گرفته گفت: زیر سوال بردن کار وزارت بهداشت در بخش پرستاری بی انصافی است چرا که این وزارتخانه نمی تواند در زمان کوتاه معجزه کند.

بالا بردن توان بیمه ها موجب حل مشکل پرستاران می شود

او افزود: حل واقعی مشکل دریافتی پرستارها نیاز به اجرای طرح تعرفه خدمات پرستاری دارد که این طرح را هم باید بیمه ها بتوانند هزینه اش را پرداخت کنند. چرا که هزینه ی زیادی به دوش بیمار می گذارد و باید منبع مالی آن در بیمه تامین شود. اگر این مشکل حل شود، مشکل بخش پرستاری به طول کامل حل خواهد شد.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت: قبول دارم که مشکل پرستاران و پیراپزشکان در ایران مزمن و طولانی شده و در مواقعی بی عدالتی صورت گرفته اما وزارت بهداشت با منابع مالی محدود مواجه است ولی در حد توان خودش در تلاش برای حل مشکلات قشر پرستاری است.

مره صدق ادامه داد: متاسفانه سیستم درمانی بهداشتی کشور پزشک سالار است در صورتی که اهمیت بخش پیراپزشکی اگر از پزشکی بیشتر نباشد، در درمان و بهداشت به اندازه بخش پزشکی است. به ویژه در بحث پیشگیری نقش پیراپزشکان از پزشکان پررنگ تر هم هست.

او با بیان این که وضعیت معیشتی پرستاران در دوسال اخیر در بخش دولتی بهتر شده گفت: برای من این سوال همیشه مطرح بوده که چرا با وجود بهتر شدن وضع و تلاش های وزارتخانه، این اعتراضات در این مقطع باید زیاد شده باشد.

مره صدق ادامه داد: یک زمانی دریافتی پرستاران در بخش خصوصی خیلی بیشتر بود به نحوی که پرستاران تمایلی به کار در بخش دولتی نداشتند. الان وضعیت متفاوت شده و بخش خصوصی برای جذب نیرو با مشکل روبروست. حتی وضعیت به نحوی است که کار کردن به صورت قراردادی در بخش دولتی به استخدام رسمی در بخش خصوصی ترجیح داده می شود.

این نماینده مجلس گفت: من به بخش پیراپزشکی حق می دهم ناراضی باشند اما اگر مقایسه ای بخواهیم به قضیه نگاه کنیم وضعیت در جهت ایجاد تعادل خیلی بهتر از قبل شده است.

او در پاسخ به این سوال که آیا طرح تحول موجب شده پول بیشتری روانه جیب پزشکان برود و کادر درمانی بی نصیب بمانند گفت: اصلا این طور نیست. کاری که دولت در طرح تحول کرد زمینه را ایجاد کرد برای این که پزشکان ماهر علاقه مند به کار در بخش دولتی شوند و مسئله طرح تمام وقتی قابلیت اجرایی پیدا کند.

تفاوت درآمد پزشک در بخش خصوصی و دولتی از 100 برابر به 10 برابر کاهش یافت

مره صدق ادامه داد: وقتی درآمد یک پزشک در بخش خصوصی و دولتی تفاوت نجومی و لگاریتمی داشته باشد طبیعی است که اکثر پزشکان حاذف جذب کار در بخش خصوصی بشوند و این به درمان و آموزش در بخش خصوصی آسیب بزند. خوشبختانه با طرح تحول این زمینه ایجاد شد. البته این تفاوت هنوز وجود دارد ولی دیگر فاحش نیست. زمانی این تفاوت در حد 100 برابر بود الان 5 تا 10 برابر شده است.

این عضو کمیسیون بهداشت مجلس با بیان این که تعرفه های خدمات پزشکی را بیمه پرداخت می کند گفت: اگر بیمه ها توان پرداخت تعرفه خدمات پرستاری را داشته باشند مشکل حل می شود. وزارت بهداشت فروشنده خدمات است و خریدار اصلی آن هم بیمه؛ تا وقتی که بیمه نرخ خدمات پرستاری را پرداخت نکند کاری از وزارت بهداشت برنمی آید.

مره صدق گفت: در حال حاضر بخشی از کارانه بخش پزشکی به دستور وزیر صرف پرداخت بخشی از کارانه بخش پرستاری می شود. باید توان مالی بیمه ها را بالا برد تا بتوانند تعرفه های پرستاری را پرداخت کنند که به این منظور ما از دولت خواسته ایم این موضوع را در بودجه سال آینده پیش بینی کند.

او در پایان گفت: به طور معمول تفاوت بخش پزشکی و پیراپزشکی تنها باید 200 تا 300 درصد باشد که در حال حاضر این اختلاف بسیار فاحش است ولی حس می شود که به نسبت قبل دارد تفاوت ها کمتر شود و این روند می بایست ادامه پیدا کند تا بخش پیراپزشکی جایگاه حقوقی خودش را در بخش درمان پیدا کند.

ابزار وبلاگ