جمعیت اسلامی پرستاران ایران

تاسیس یکهزار و سیصد و هشتاد هجری شمسی

جمعیت اسلامی پرستاران ایران

تاسیس یکهزار و سیصد و هشتاد هجری شمسی

جمعیت اسلامی پرستاران ایران

"جمعیت اسلامی پرستاران ایران" بعنوان اولین تشکل صنفی - سیاسی- اجتماعی - آموزشی و اطلاع رسانی - خدمات رسانی در حرفه پرستاری به همت تنی چند از فارغ التحصیلان پرستاری دانشگاه تهران در سال 1380 تاسیس و در بیست و پنجم خرداد هزار و سیصد و هشتاد و یک موفق به اخذ موافقت کمیسیون ماده 10 احزاب وزارت کشور و پروانه دائمی فعالیت کشوری از وزیر کشور وقت آقای سیدعبدالواحد موسوی لاری به شماره پروانه 181/42/1/الف گردید. اولین مجمع عمومی در سال 1381 برگزار گردید و هیئت رئیسه و دبیرکل انتخاب شدند. اولین دفتر جمعیت در خیابان باقرخان تاسیس گردیده و با تلاش هیئت مدیره در کمتر از 3 سال جمعیت اسلامی پرستاران ایران به یکی از 10 تشکل برتر کشور در رتبه بندی خانه احزاب وزارت کشور تبدیل شد. واحدهای آموزش، انتشارات، رفاه و تورهای مسافرتی، کارت های اعتباری، خدمات لیزینگ، بیمه ، کامپیوتر،موبایل، خدمات حقوقی، عضویت، سیاسی و ده ها خدمت دیگر برای جامعه پرستاری و پزشکی راه اندازی شده و شعب جمعیت در شهرستان ها تشکیل و رابطین بیمارستان ها انتخاب گردیدند. تعاونی های مصرف و مسکن در سال 1385 از وزارت تعاون مجوز گرفته و فعالیت خود را آغاز کردند. مجوز انتشارات از وازت ارشاد ، موسسه اموزشی از وزارت علوم، اولین نشریه روی گیشه پرستاران به نام هفته نامه جامعه پرستاری از وزارت ارشاد نیز اخذ و هریک در حوزه پرستاری شروع به خدمت رسانی کرد و صدها عنوان کتاب و هزاران نسخه نشریه طی سال های گذشته منتشر و به جامعه پرستاری و پزشکی عرصه شد. جمعیت اسلامی پرستاران ایران همواره یکی از تشکل های فعال در مسائل صنفی و حرفه ای پرستاران و با ارتباط مستمر با مراکز درمانی ، وزارت بهداشت، دولت، مجلس شورای اسلامی بالاخص کمیسیون بهداشت و درمان و نیز فراکسیون تشکل های مردم نهاد ، نهاد ریاست جمهوری ، سازمان برنامه و بودجه و ... بوده و در بسیاری از موارد انتقادات تند و صریح مسئوالان این تشکل در حوزه مشکلات صنفی و معیشتی پرستاران در رسانه ها منعکس و با همکاری دیگر تشکل ها منجر به اصلاحاتی نیز شد.

اوقات شرعی

ضرورت حمایت پرستاران از سازمان صنفی/ سختی های حرفه پرستاری

یک کارشناس پرستاری ، با اشاره به افزایش حجم خدماتی که پرستاران ارائه می دهند، خواستار تعامل بیش از پیش بدنه پرستاری با مدیران صنفی در جهت تحقق اهداف و خواسته های معقول پرستاری شد.

سیاوش حاتمی صدر در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری با اشاره به این که پرستاران به عنوان بزرگترین گروه شاغل در نظام های بهداشتی- درمانی، علاوه بر مسئولیت حفظ سلامتی بیماران، تاثیر مستقیمی بر سلامت سایر افراد جامعه نیز دارند، گفت: با توجه به این نقش ارزنده ، پرستاران در حفظ سلامتی افراد جامعه، نیاز است که عملکرد جسمانی، روانی و اجتماعی مناسبی داشته باشند.

وی با بیان این که پرستاران به دلیل نیاز به تمرکز بالا و همکاری گروهی قوی، ارائه مراقبت شبانه روزی، رویارویی دائمی با بیماران و آلام آنها، مشاهده مرگ‌ومیرها و بیماران در حال احتضار ، از استرس بالایی برخوردار هستند که باعث تحلیل جسمانی و روانی آنان خواهد شد، اظهار داشت: علاوه بر موارد مذکور که از ماهیت حرفه پرستاری برمی خیزد، برخورد با موقعیت های اورژانسی، اضافه کاری های اجباری، ساعات کاری طولانی و به طور خاص فشارهای واردشده از سوی همراهان بیماران، از اصلی ترین مشکلات پرستاران محسوب شده و تأثیرات مخرب و زیان باری را بر آن‌ها تحمیل می کند، گواه بارز این ادعا، تحقیقات زیادی است که همگی ارتباط بین آسیب های جسمانی و روانی پرستاران با محیط کاری آنان را مورد تائید قرار داده اند و این امر لزوم پیشگیری از آثار روانی و رفتاری استرس بر شاغلین این حرفه را مشخص می نماید.

کارشناس پرستاری با بیان این که در سالیان گذشته شاهد خشونت های پی در پی در محیط های مرتبط با حوزه کاری پرستاران بوده ایم که متاسفانه روز به روز بر این موارد افزوده شده ، افزود: در این خصوص مدیران بیمارستان ها باید در این محیط نسبتا تنشزا به جد ورود کرده و راهکاری موثر در جهت کاهش این رفتارهای تهدیدآمیز به کار گیرند، همچنین در شغل هایی مانند پرستاری که از دامنه تصمیم گیری کم برخورد دارند، به‌کارگیری تمهیداتی در جهت بهبود شرایط محیط کار ضروری خواهد بود.

وی با اشاره به این که جامعه پرستاری باید در تعامل هرچه بیشتربا منتخبین خود در سازمان  نظام پرستاری باشد ، تاکید کرد: جامعه پرستاری باید حمایت همه جانبه خود را به سازمان نظام پرستاری تداوم بخشد، تا بدین طریق هم سازمان حامی خود را تقویت نماید و هم بتواند شکل واقعی تری از مشکلات و نیازهای خود را انعکاس دهد زیرا پیگیری های سازمان نظام پرستاری در راستای ایجاد تغییرات مورد نیاز پرستاران بدون تاثیر نخواهد بود. هر چند که مسئولیت حل مشکلات سازمانی و ایجاد تغییرات بر عهده مدیران می باشد.

حاتمی صدر در ادامه با بیان این که رسانه های مرتبط با این حوزه نیز با پیگیری امور، تحلیل درست و اطلاع رسانی مناسب می توانند از بروز حوادث پیشگیری نمایند، تصریح کرد: رسانه ها باید رسالت خود را امری بالاتر از نرمالیزاسیون امور بدانند ، طبیعی نشان دادن حوادث با الگوی پیگیری پس از وقوع، دلجویی، عکس یادگاری و امثالهم به مثابه تسکینی است بر قلب افراد آسیب دیده و امیدی در دل همکاران و در جای خود ارزشمند، اما مانع از تمدید هفته به هفته وقایع ناگوار و بحرانهای بعدی نخواهد شد.

وی یادآور شد: پیش بینی پدیده ها، شناسایی نقاط ضعف و مرتفع نمودن وقایع اهمیت زیادی دارد، بدیهی است که اقداماتی از جمله؛ جلوگیری از ورود افراد متفرقه و ایجاد فضای مناسب جهت ارائه خدمات، تقویت انتظامات بیمارستان، تامین نیروی انسانی کافی،  اصلاح روند پذیرش و ترخیص و تسهیل ارائه خدمات درمانی و.... همگی از جمله مواردی است که  امکان حصول به هدف اصلی یا همان پیشگیری از بروز رفتارهای خشونت آمیز در محیط کار را فراهم خواهد نمود.

کارشناس پرستاری با بیان این که نیروی انسانی کارآمد و سالم جزء سرمایه های هر کشور محسوب می شود، خاطر نشان کرد: در صورت نادیده گرفتن نیروی انسانی به عنوان محور توسعه هر جامعه، نمی توان از پیامدهای منفی آن به‌راحتی چشم پوشید.

ابزار وبلاگ