جمعیت اسلامی پرستاران ایران

تاسیس یکهزار و سیصد و هشتاد هجری شمسی

جمعیت اسلامی پرستاران ایران

تاسیس یکهزار و سیصد و هشتاد هجری شمسی

جمعیت اسلامی پرستاران ایران

"جمعیت اسلامی پرستاران ایران" بعنوان اولین تشکل صنفی - سیاسی- اجتماعی - آموزشی و اطلاع رسانی - خدمات رسانی در حرفه پرستاری به همت تنی چند از فارغ التحصیلان پرستاری دانشگاه تهران در سال 1380 تاسیس و در بیست و پنجم خرداد هزار و سیصد و هشتاد و یک موفق به اخذ موافقت کمیسیون ماده 10 احزاب وزارت کشور و پروانه دائمی فعالیت کشوری از وزیر کشور وقت آقای سیدعبدالواحد موسوی لاری به شماره پروانه 181/42/1/الف گردید. اولین مجمع عمومی در سال 1381 برگزار گردید و هیئت رئیسه و دبیرکل انتخاب شدند. اولین دفتر جمعیت در خیابان باقرخان تاسیس گردیده و با تلاش هیئت مدیره در کمتر از 3 سال جمعیت اسلامی پرستاران ایران به یکی از 10 تشکل برتر کشور در رتبه بندی خانه احزاب وزارت کشور تبدیل شد. واحدهای آموزش، انتشارات، رفاه و تورهای مسافرتی، کارت های اعتباری، خدمات لیزینگ، بیمه ، کامپیوتر،موبایل، خدمات حقوقی، عضویت، سیاسی و ده ها خدمت دیگر برای جامعه پرستاری و پزشکی راه اندازی شده و شعب جمعیت در شهرستان ها تشکیل و رابطین بیمارستان ها انتخاب گردیدند. تعاونی های مصرف و مسکن در سال 1385 از وزارت تعاون مجوز گرفته و فعالیت خود را آغاز کردند. مجوز انتشارات از وازت ارشاد ، موسسه اموزشی از وزارت علوم، اولین نشریه روی گیشه پرستاران به نام هفته نامه جامعه پرستاری از وزارت ارشاد نیز اخذ و هریک در حوزه پرستاری شروع به خدمت رسانی کرد و صدها عنوان کتاب و هزاران نسخه نشریه طی سال های گذشته منتشر و به جامعه پرستاری و پزشکی عرصه شد. جمعیت اسلامی پرستاران ایران همواره یکی از تشکل های فعال در مسائل صنفی و حرفه ای پرستاران و با ارتباط مستمر با مراکز درمانی ، وزارت بهداشت، دولت، مجلس شورای اسلامی بالاخص کمیسیون بهداشت و درمان و نیز فراکسیون تشکل های مردم نهاد ، نهاد ریاست جمهوری ، سازمان برنامه و بودجه و ... بوده و در بسیاری از موارد انتقادات تند و صریح مسئوالان این تشکل در حوزه مشکلات صنفی و معیشتی پرستاران در رسانه ها منعکس و با همکاری دیگر تشکل ها منجر به اصلاحاتی نیز شد.

اوقات شرعی

وی خبرنگاری را جزو مشاغل پراضطراب و سخت برشمرد و گفت: سختی حرفه خبرنگاری در دنیا هم شناخته شده است. افکار عمومی در دنیا به سرنوشت خبرنگاران حساس است. در مجموع حرفه خبرنگاری به دلیل کار بزرگی که بر عهده دارد، در دنیا مهم شناخته شده است.

رییس جمعیت هلال احمر افزود: در گذشته دانش خبرنگاری چه در محتوا و چه در فرمت کافی نبود، اما اکنون این سیر در حال تکامل است. امروزه خبرنگاران باید به صورت مرتب بر دانش خود اضافه کنند و به همین دلیل است که بی‌تردید نقطه نظرات آنها برای تصمیم‌گیران جای تامل دارد. در دنیا هم بارها مشاهده کرده‌ایم که نظرات یک خبرنگار حتی توانسته حکومتی را جابجا کند و همین امر نشان دهنده حساسیت و تاثیرگذاری حرفه خبرنگاری است.

ضیایی به مسئولیت‌های قبلی خود در معاونت آموزشی وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: در وزارت بهداشت هم شاهد بودم که اطلاعات خبرنگار از مدیر یک بخش هم بیشتر بوده است. این نشان می‌دهد که خبرنگار چطور می‌تواند در زمینه‌های مختلف تاثیرگذار باشد.

رییس جمعیت هلال احمر در ادامه صحبت‌هایش حرفه خبرنگاری را حرفه‌ای دینامیک خواند و افزود: خبرنگاران هم باید "حرفه‌ای خبر ایجاد کنند" و هم "خبر حرفه‌ای تولید کنند". البته مخاطب و موقعیت انتشار خبر هم بسیار مهم است. در هر حال فرآیند کار خبرنگاری باید به توسعه جامعه کمک کند. در این صورت است که فرد تخریبی کار نکرده و اقدامات سازنده خواهد بود.

ضیایی، هلال احمر را عرصه خدمت به مردم خواند و گفت: امداد و نجات بخش مهمی از هلال احمر و روکش کار ما است. شاید بیشترین قسمتی که مردم آن را می‌بینند، امداد و نجات هلال احمر است، واقعیت آن است که امداد و نجات تنها کار انجام شده در هلال احمر نیست و باید ظرفیت بخش‌های مختلف هلال احمر به مردم نشان داده شود.

وی در این باره افزود: هلال احمر جزئی از یک جامعه بین‌المللی است که پایه آن 150 سال پیش گذاشته شد و امروز 189 کشور به این پیمان پیوسته و بزرگ‌ترین کنوانسیون حقوق بشر را تشکیل داده‌اند. ایران هم بیش از 90 سال است که به این جمعیت جهانی پیوسته و تعهدات بین‌المللی را تقبل کرده است.

رییس جمعیت هلال احمر حفظ و ارتقای کرامت انسانی، کاهش درد و آلام بشر، صلح دوستی و نوع دوستی را ماموریت هلال احمر خواند و افزود: بنابراین هر چه خبرنگاران در این حوزه قلم بزنند، بی‌تردید در جهت انسانیت و نوع‌دوستی کار کرده‌اند.

ضیایی، آسیب‌های اجتماعی در کشور را مورد اشاره قرار داد و گفت: هلال احمر در این زمینه هم فعال است و کار می‌کند. روحیه داوطلبی در جمعیت هلال احمر یکی از بزرگ‌ترین ابزارهای ایجاد ظرفیت اجتماعی است. این فرهنگ باید در کشور نهادینه شود. در این صورت است که به روزهای خوب زندگی در کنار هم بودن می‌رسیم.

وی ظرفیت سازمان جوانان جمعیت هلال احمر را مورد اشاره قرار داد و گفت: جمعیت هلال احمر در حوزه جوانان بسیار فعال است و طیف زیادی از افرد را تا 28 سالگی آموزش زندگی داده و آنها را برای شروع زندگی آماده می‌کند. جمعیت هلال احمر در سطح ملی و بین‌المللی در زمینه فرهنگ و فرهنگ‌سازی نیز فعالیت می‌کند. تقاضایم از خبرنگاران آن است آنچه که از جمعیت هلال احمر می‌بینند را منتقل کنند.

رییس جمعیت هلال احمر در عین حال افزود: البته ما نیز باید کمک کنیم که شما خبرنگاران بیشتر در صحنه حضور داشته باشید. حضور خبرنگاران بحران بویژه در حوادث بسیار مهم است.

ضیایی با تاکید بر لزوم آموزش خبرنگاران بحران از سوی حوزه آموزش جمعیت هلال احمر، ادامه داد: شما خبرنگاران باید بازدید کاملی از جمعیت هلال احمر داشته باشید و با فعالیت‌های روزمره آن آشنا شوید. ماموریت بزرگ جمعیت هلال احمر آموزش همگانی است. این موضوع در قانون نیز آمده است. آموزش همگانی در بحران‌ها مخصوص هلال احمر است. ظرفیت بزرگ این حوزه نیز رسانه‌ها هستند که باید آموزش‌ها را به جامعه منتقل کنند.

وی حادثه سیل اخیر را مورد اشاره قرار داد و گفت: افرادی که در این حادثه جان خود را از دست دادند، اگر آموزش‌های ابتدایی را دریافت کرده بودند بی‌تردید می‌توانستند خود را نجات دهند. جمعیت هلال احمر آمادگی دارد تا با کمک معاونت آموزشی، کارشناسی ارشد خبرنگاری بحران را راه اندازی کند. در عین حال باید دوره‌های کوتاه مدت آموزشی در همه خدمات را به خبرنگاران ارائه کنیم. بی‌تردید این امر باعث ارتقای مهارت‌ها و دانش خبرنگاران و از طرفی انتقال آن به جامعه خواهد شد.

رییس جمعیت هلال احمر با تاکید بر لزوم ارتباط نزدیک مسئولان جمعیت هلال احمر با رسانه‌ها و پاسخگو بودن آنها، گفت: خبرنگاران باید با دید خود از بیرون و تسلطی که بر این حوزه دارند، ما را کمک کنند تا خدماتی ارائه دهیم که مورد رضایت خدا و مردم باشد.

در پایان این مراسم نیز دو تن از خبرنگاران حوزه هلال احمر به قید قرعه جهت اعزام به عتبات عالیات انتخاب شدند.

همچنین رییس جمعیت هلال احمر و معاونین وی با خبرنگاران عکس سلفی و دسته جمعی گرفتند.

ابزار وبلاگ