جمعیت اسلامی پرستاران ایران

تاسیس یکهزار و سیصد و هشتاد هجری شمسی

جمعیت اسلامی پرستاران ایران

تاسیس یکهزار و سیصد و هشتاد هجری شمسی

جمعیت اسلامی پرستاران ایران

"جمعیت اسلامی پرستاران ایران" بعنوان اولین تشکل صنفی - سیاسی- اجتماعی - آموزشی و اطلاع رسانی - خدمات رسانی در حرفه پرستاری به همت تنی چند از فارغ التحصیلان پرستاری دانشگاه تهران در سال 1380 تاسیس و در بیست و پنجم خرداد هزار و سیصد و هشتاد و یک موفق به اخذ موافقت کمیسیون ماده 10 احزاب وزارت کشور و پروانه دائمی فعالیت کشوری از وزیر کشور وقت آقای سیدعبدالواحد موسوی لاری به شماره پروانه 181/42/1/الف گردید. اولین مجمع عمومی در سال 1381 برگزار گردید و هیئت رئیسه و دبیرکل انتخاب شدند. اولین دفتر جمعیت در خیابان باقرخان تاسیس گردیده و با تلاش هیئت مدیره در کمتر از 3 سال جمعیت اسلامی پرستاران ایران به یکی از 10 تشکل برتر کشور در رتبه بندی خانه احزاب وزارت کشور تبدیل شد. واحدهای آموزش، انتشارات، رفاه و تورهای مسافرتی، کارت های اعتباری، خدمات لیزینگ، بیمه ، کامپیوتر،موبایل، خدمات حقوقی، عضویت، سیاسی و ده ها خدمت دیگر برای جامعه پرستاری و پزشکی راه اندازی شده و شعب جمعیت در شهرستان ها تشکیل و رابطین بیمارستان ها انتخاب گردیدند. تعاونی های مصرف و مسکن در سال 1385 از وزارت تعاون مجوز گرفته و فعالیت خود را آغاز کردند. مجوز انتشارات از وازت ارشاد ، موسسه اموزشی از وزارت علوم، اولین نشریه روی گیشه پرستاران به نام هفته نامه جامعه پرستاری از وزارت ارشاد نیز اخذ و هریک در حوزه پرستاری شروع به خدمت رسانی کرد و صدها عنوان کتاب و هزاران نسخه نشریه طی سال های گذشته منتشر و به جامعه پرستاری و پزشکی عرصه شد. جمعیت اسلامی پرستاران ایران همواره یکی از تشکل های فعال در مسائل صنفی و حرفه ای پرستاران و با ارتباط مستمر با مراکز درمانی ، وزارت بهداشت، دولت، مجلس شورای اسلامی بالاخص کمیسیون بهداشت و درمان و نیز فراکسیون تشکل های مردم نهاد ، نهاد ریاست جمهوری ، سازمان برنامه و بودجه و ... بوده و در بسیاری از موارد انتقادات تند و صریح مسئوالان این تشکل در حوزه مشکلات صنفی و معیشتی پرستاران در رسانه ها منعکس و با همکاری دیگر تشکل ها منجر به اصلاحاتی نیز شد.

اوقات شرعی

طی نامه ای

وزیر بهداشت از وزیر کار خواست قانون ارتقای بهره وری در تمام بیمارستانهای خصوصی اجرا شود

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه ای به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اجرای کامل قانون ارتقاء بهره وری در بیمارستانهای خصوصی، تأمین اجتماعی و نیروهای مسلح و اجرای سایر قوانین مرتبط با حوزه پرستاری را در بیمارستانهای مشمول قانون کار خواستار شد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نظام پرستاری، متن کامل نامه به این شرح است:

جناب آقای دکتر ربیعی

وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی

 با سلام و احترام

حسب گزارشات واصله از سراسر کشور به معاونت پرستاری این وزارت مبنی بر عدم اجرای قانون ارتقاء بهره وری و برخی از مزایای قانون کار در اکثر بیمارستانهای خصوصی، تأمین اجتماعی و نیروهای مسلح (مشمولین قانون کار)، خواهشمند است ضمن بررسی موضوع، دستور فرمایید قانون مذکور و سایر قوانین مرتبط با حوزه پرستاری در بیمارستانهای مشمول قانون کار اجرا شود.

اعلام نتیجه به این وزارت موجب امتنان خواهد بود.

دکتر سید حسن هاشمی

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

 

به گزارش خبرنگار نظام پرستاری، قانون ارتقاء بهره وری کارکنان بالینی نظام سلامت 30 فروردین 1388 در مجلس تصویب شد 9 اردیبهشت همان سال به تأیید شورای نگهبان رسید.

 ماده واحده این قانون اذعان می کند: به منظور کارآیی و اثربخشی سرمایه های انسانی نظام سلامت شامل شاغلین بالینی رسته بهداشتی، درمانی در بخشهای دولتی (کشوری و لشکری) و غیردولتی:

1- ساعت کار هفتگی شاغلین موضوع این قانون با توجه به صعوبت کار، سابقه خدمت و کار در نوبت کاری های غیرمتعارف، به تناسب در هفته حداکثر تا 8 ساعت تقلیل می یابد.

2 - کارکنان بالینی بیمارستانهای روانی و سوختگی و مشمولین موضوع ماده (91) قانون سازمان نظام پرستاری شاغل در بخشهای دولتی و غیردولتی از شمول ماده 47 قانون کار مستثنی می شوند. دولت می تواند مشاغل مزبور را جزء مشاغل سخت و زیانآور محسوب و از مزایای مواد (14) و (1) قانون مدیریت خدمات کشوری برخوردار نموده و علاوه بر مرخصی استحقاقی سالیانه حداکثر تا یک ماه مرخصی کار در محیط های غیرمتعارف به آنان اعطاء کند.

3- دولت می تواند ساعات کار بخشهای دولتی و غیردولتی در نوبت های شب و ایام تعطیل را با ضریب 1.5 و در نوبت عصر با ضریب 1.5 محاسبه کند و همچنین مشمولین این ماده اجازه کار بیش از دوازده ساعت متوالی را ندارند و می توانند حداکثر معادل نصف ساعت کار موظف ماهانه، با توافق کارفرما اضافه کار انجام دهند.

4ـ مزایای این قانون به شاغلینی تعلق می گیرد که فقط در یکی از بخشهای دولتی یا غیردولتی مشغول خدمت باشند. روش پرداخت حقوق ترکیبی از دو روش ثابت و مبتنی بر عملکرد است، به طوری که مبنای پرداخت در روش مبتنی بر عملکرد، تعرفه های خدمات به صورت کمی و کیفی براساس فهرستهای ارزیابی خدمات است.

5- ـ آئین نامه اجرائی این قانون حداکثر سه ماه پس از تصویب این قانون، توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با همکاری وزارتخانه های، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمانهای نظام پزشکی و نظام پرستاری تهیه و به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید و از روند اجراء این قانون سالی دو بار به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گزارش خواهد شد.

ابزار وبلاگ