جمعیت اسلامی پرستاران ایران

تاسیس یکهزار و سیصد و هشتاد هجری شمسی

جمعیت اسلامی پرستاران ایران

تاسیس یکهزار و سیصد و هشتاد هجری شمسی

جمعیت اسلامی پرستاران ایران

"جمعیت اسلامی پرستاران ایران" بعنوان اولین تشکل صنفی - سیاسی- اجتماعی - آموزشی و اطلاع رسانی - خدمات رسانی در حرفه پرستاری به همت تنی چند از فارغ التحصیلان پرستاری دانشگاه تهران در سال 1380 تاسیس و در بیست و پنجم خرداد هزار و سیصد و هشتاد و یک موفق به اخذ موافقت کمیسیون ماده 10 احزاب وزارت کشور و پروانه دائمی فعالیت کشوری از وزیر کشور وقت آقای سیدعبدالواحد موسوی لاری به شماره پروانه 181/42/1/الف گردید. اولین مجمع عمومی در سال 1381 برگزار گردید و هیئت رئیسه و دبیرکل انتخاب شدند. اولین دفتر جمعیت در خیابان باقرخان تاسیس گردیده و با تلاش هیئت مدیره در کمتر از 3 سال جمعیت اسلامی پرستاران ایران به یکی از 10 تشکل برتر کشور در رتبه بندی خانه احزاب وزارت کشور تبدیل شد. واحدهای آموزش، انتشارات، رفاه و تورهای مسافرتی، کارت های اعتباری، خدمات لیزینگ، بیمه ، کامپیوتر،موبایل، خدمات حقوقی، عضویت، سیاسی و ده ها خدمت دیگر برای جامعه پرستاری و پزشکی راه اندازی شده و شعب جمعیت در شهرستان ها تشکیل و رابطین بیمارستان ها انتخاب گردیدند. تعاونی های مصرف و مسکن در سال 1385 از وزارت تعاون مجوز گرفته و فعالیت خود را آغاز کردند. مجوز انتشارات از وازت ارشاد ، موسسه اموزشی از وزارت علوم، اولین نشریه روی گیشه پرستاران به نام هفته نامه جامعه پرستاری از وزارت ارشاد نیز اخذ و هریک در حوزه پرستاری شروع به خدمت رسانی کرد و صدها عنوان کتاب و هزاران نسخه نشریه طی سال های گذشته منتشر و به جامعه پرستاری و پزشکی عرصه شد. جمعیت اسلامی پرستاران ایران همواره یکی از تشکل های فعال در مسائل صنفی و حرفه ای پرستاران و با ارتباط مستمر با مراکز درمانی ، وزارت بهداشت، دولت، مجلس شورای اسلامی بالاخص کمیسیون بهداشت و درمان و نیز فراکسیون تشکل های مردم نهاد ، نهاد ریاست جمهوری ، سازمان برنامه و بودجه و ... بوده و در بسیاری از موارد انتقادات تند و صریح مسئوالان این تشکل در حوزه مشکلات صنفی و معیشتی پرستاران در رسانه ها منعکس و با همکاری دیگر تشکل ها منجر به اصلاحاتی نیز شد.

اوقات شرعی


معاون درمان وزیر بهداشت از مجهز شدن بیمارستان‌ها به سیستم احضار پرستار خبر داد و گفت: با اجرای برنامه تحول نظام سلامت شرایطی فراهم شده تا تمام اتاق‌ها به ازاء هر بیمار به سیستم احضار پرستار مجهز شوند.
 
  •  

به گزارش خبرگزاری فارس، محمد آقاجانی درباره برنامه ارتقای کیفیت هتلینگ در بیمارستان‌های وابسته به وزارت بهداشت، گفت: امروزه مفهوم رضایتمندی بیماران در تمام دنیا در حوزه مراقبت‌های پزشکی اهمیت بسیار ویژه‌ای یافته است، چرا که بیماران و همراهان آنها مشتریان اصلی و نهایی بیمارستان‌ها بوده و وظیفه اصلی ارائه دهندگان خدمت، برآوردن نیازهای واقعی و محسوس و تحصیل رضایت آنهاست.

معاون درمان وزارت بهداشت، افزود: سهم عمده این رضایتمندی متاثر از کیفیت و تنوع خدمات اقامت بیمار و رفتار کارکنان بیمارستان‌ها است و هر چه این خدمات متنوع‌تر و با کیفیت بهتر ارائه شود، رضایت بیماران و احتمال انتخاب مجدد بیمارستان توسط آنها بیشتر می‌شود.

مردم از کیفیت خدمات بیمارستان‌های دولتی راضی نیستند

وی با بیان اینکه در کشور ما 83 درصد از خدمات بستری به وسیله بخش دولتی ارائه می‌شود، گفت: اما با این وجود، خدمت گیرندگان، از کیفیت خدمات اقامت بیمار ارائه شده توسط بیمارستان‌های دولتی راضی نیستند. از این رو ارتقای کمی و کیفی خدمات اقامت بیمار بیمارستانی، گامی اساسی در جهت افزایش رضایت خدمت گیرندگان خواهد بود و برای تحقق این هدف نیز، تعریف استاندارد‌های خدمات اقامت بیمار و یکپارچه سازی آن، ضروری می‌نماید.

دبیر اجرایی ستاد کشوری برنامه تحول نظام سلامت، افزود: در حال حاضر 570 بیمارستان تابعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با 78 هزار تخت بیمارستانی در حال ارائه خدمات درمانی و بستری به هموطنان است.

آقاجانی با توجه به ارزیابی کارشناسان نظارت در آغاز برنامه تحول نظام سلامت، گفت: ارزیابی‌‌ها نشان می‌دهد که متوسط عمر بیمارستان‌ها 35 سال است. این در حالی بود که در سال 1383، 67 درصد کل تخت‌ها فرسوده بودند، تعداد 80هزار تخت تا پایان سال 1394 برای تجهیز بیمارستان‌های موجود، مورد نیاز بود.

به ازای هر 1000 نفر یک و نیم تخت در بیمارستان‌ها موجود است

به گفته وی؛ بر اساس آمار و مستندات به ازای هر 1000 نفر یک تخت در بیمارستان‌های دانشگاهی و یک و نیم تخت در تمامی بیمارستان‌ها (دولتی، خصوصی، خیریه، تامین اجتماعی و ...) موجود است.

دبیر اجرایی ستاد کشوری برنامه تحول نظام سلامت گفت: برنامه ارتقای کیفیت هتلینگ در بیمارستان‌های وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی 15 اردیبهشت ماه 1393 در اولین فاز برنامه تحول نظام سلامت در حوزه درمان کلید خورد. در ابتدای کار با توجه به لزوم یکپارچه‌سازی کمی و کیفی خدمات هتلینگ و استاندارد سازی آنها بر اساس نیازها و انتظارات خدمت گیرندگان 20 تیم ارزیاب به بررسی وضعیت هتلینگ 570 بیمارستان پرداختند.

وی افزود: تیم‌های ارزیاب در سراسر کشور بیمارستان‌ها را حول 7 محور اصلی ساختمان و تاسیسات، تجهیزات و امکانات، خدمات رفاهی، خدمات نظافت و بهداشت، تغذیه بیمار، امور اداری و گردش کار و منابع انسانی مورد بررسی قرار دادند.

نوسازی هتلینگ بیمارستا‌ن‌ها به میزان 85 درصد انجام شده است

آفاجانی با بیان اینکه عملیات نوسازی هتلینگ بیمارستا‌ن‌ها به میزان 85 درصد انجام شده است، گفت: در بهسازی، نوسازی و استاندارد سازی ساختمان و تاسیسات مواردی چون ورودی بیمارستان و لابی، دارا بودن محل انتظار بیماران در همه بخش‌های اداری و پاراکلینیکی، سرویس‌های بهداشتی، تابلوها و علائم هدایت کننده، دکوراسیون، طراحی فضا و مبلمان (رنگ بندی دیواری های بخش های مختلف، کف پوش ها، مبلمان، پرده )، محوطه بیمارستان (دارا بودن فضای سبز، دارا بودن محل نشستن همراهان بیمار، دارا بودن فضای بازی کودکان)، چشم انداز مناسب قسمت‌های مختلف (لابی، راهروها و اتاق‌ها)، تاسیسات (سیستم سرمایش و گرمایش، روشنایی، پنجره ها، آسانسور) مد نظر قرار گرفته شده است. طی برآوردها دو میلیون 111 هزار متر مربع باید تعمیر شود که طی یکسال اجرای برنامه یک میلیون و چهارصد هزار متر مربع آن بازسازی شده است.

بیمارستان‌ها به سیستم احضار پرستار مجهز می‌شوند

وی افزود: در محور تجهیزات و امکانات، 18750تخت به همراه تشک، پتو، ملحفه، بالش با کیفیت مناسب خریداری و توزیع شده است. همچنین شرایطی فراهم شده تا تمامی اتاق‌ها ما به ازاء هر بیمار به سیستم احضار پرستار مجهز شوند.

معاون درمان وزارت بهداشت، تصریح کرد: همچنین تمام تلاش و مجاهدت جهت ایمن سازی و فراهم سازی تجهیزات ایمنی همچون پله فرار، کپسول آتش نشانی، سیستم اطفاء حریق، کف پوش های مناسب و ضد سر خوردن، دارا بودن گواهینامه OHSAS و تجهیزات امنیتی (سیستم دوربین مدار بسته، دزدگیر،و...) به کار گرفته شده است.

حفظ حریم خصوصی بیماران در بیمارستان‌‌ها

آقاجانی گفت: علاوه بر ارائه خدمات با کیفیت به بیماران، تکریم آنها با رعایت حریم خصوصی از طریق تجهیز اتاق ها به کمد، لاکر، پاراوان و پکیج وسایل شخصی شامل مُهر، مسواک، خمیر دندان، ژیلت، صابون، شامپو، دمپایی، گان، لباس بیمار، آئینه، حوله، کرم نرم کننده، واکس براق کننده کفش، خودکار و کاغذ در خدمت بیماران در ابتدای ورود به بیمارستان جهت بستری قرار می‌گیرد.

با اجرای برنامه تحول سلامت کیفیت غذای بیمارستان‌ها افزایش یافت

دبیر اجرایی ستاد کشوری برنامه تحول نظام سلامت با بیان اینکه یکی از مواردی که با بیشترین انتقاد و شکایت در حوزه خدمات هتلینگ در گذشته مواجه بود کیفیت غذای بیماران بود، گفت: خوشبختانه با اجرای برنامه تحول نظام سلامت و توجه به این نکته که بیماران به علت شرایط جسمی خود باید تغذیه مناسب و ویژه‌ای داشته باشند، ضمن تخصیص اعتبار و توجه ویژه، برنامه ریزی و فرآیند ارتقاء کیفیت غذا، پیش غذا، دسر و نوشیدنی، تنوع غذایی در هر وعده و امکان انتخاب از فهرست غذایی،رژیم غذایی متناسب با بیماری، ظروف پذیرایی،امکان سفارش خدمات غذایی و پذیرایی در 24 ساعت و زمان انتظار برای دریافت خدمات و زمان بندی دقیق و نحوه سرو غذا اجرا گردید.

وی افزود: با توجه به نقش بسزای همراهان در کمک به مسائل روحی و ورانی بیمار و ارتقاء سطح رضایتمندی آن‌‌ها، در درجه بندی بیمارستان‌ها، با اجرای برنامه تحول نظام سلامت بصورت اصولی به همراه بیمار و انتظارات و نیازهای او نیز توجه شده است.

الزامات اختصاصی برای همراه بیمار فراهم می‌شود

معاون درمان وزارت بهداشت، عنوان کرد: همراه بیمار در هیچکدام از هزینه‌ها و فرآیندهای درمانی یا وسایل و خدمات مورد نیاز نقشی ندارند و تلاش می‌شود از نقش حمایتی آنها در روند درمان بیماران استفاده شود. لذا الزامات اختصاصی برای همراه بیمار شامل مواردی چون بسته و وسایل شخصی (دمپایی، لباس مناسب، لیوان، بشقاب، قاشق و چنگال و ...)، کاناپه یا صندلی تخت شو، میز کنار مبلی، سر و غذا در سه وعده، پذیرایی میان وعده، فضای اختصاصی برای استراحت مادران با امکانات، امکانات استفاده از خدمات رفاهی (کافی نت- تلفن و ... ) لحاظ شده است

وی در بخش دیگری از سخنانش یاد‌آور شد: طبق آیین نامه‌های تدوین و ابلاغ شده هزینه همراه بیمار در افراد زیر 12 سال فقط مشمول 10 درصد تعرفه است و برای بزرگسالان نیز تعرفه سابق توسط فرد پرداخت می‌شود. این در حالیست که این خدمت تحت پوشش بیمه پایه نیست. در این بین تلاش‌های ارزنده‌ای توسط مدیران و کارشناسان ارشد ستاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه‌ها و بیمارستان‌های تابعه صورت گرفته است و جای تشکر و قدردانی دارد، چرا که در این مدت کوتاه و با اعتبار تخصیص یافته کارهای بزرگی انجام داده‌اند و ملت ایران شاهد این تغییرات برجسته نسبت به قبل از اجرای برنامه تحول نظام سلامت شده اند.

آقاجانی افزود: این فعالیت‌ها با قوا و تمرکز بیشتری در حال انجام است که سعی می‌شود تمام فضاها و امکانات در جهت رفاه حال بیماران و همراهانشان بهسازی شده و روند خدمات غیر درمانی آنها به نحو مطلوبی انجام شود.

دبیر اجرایی ستاد کشوری برنامه تحول نظام سلامت، گفت: با توجه به حجم بالای ورودی بیمارستان‌ها و محدودیت‌های موجود، فرآیند ارائه خدمات درمانی در خلال ارتقای هتلینگ بیمارستانی و بازسازی و بهسازی، بخش‌های درمانی نه تنها تعطیل نشده و طبق برنامه‌ریزی‌ها سعی بر آن بود که به عنوان مثال با خالی کردن یک بخش و انتقال بیماران را به بخش‌های دیگر، فعالیت‌های بهسازی را ادامه داد، چرا که نمی‌توان بیمارستان را به صورت کامل از چرخه خدمات رسانی خارج کرد.

ابزار وبلاگ