جمعیت اسلامی پرستاران ایران

تاسیس یکهزار و سیصد و هشتاد هجری شمسی

جمعیت اسلامی پرستاران ایران

تاسیس یکهزار و سیصد و هشتاد هجری شمسی

جمعیت اسلامی پرستاران ایران

"جمعیت اسلامی پرستاران ایران" بعنوان اولین تشکل صنفی - سیاسی- اجتماعی - آموزشی و اطلاع رسانی - خدمات رسانی در حرفه پرستاری به همت تنی چند از فارغ التحصیلان پرستاری دانشگاه تهران در سال 1380 تاسیس و در بیست و پنجم خرداد هزار و سیصد و هشتاد و یک موفق به اخذ موافقت کمیسیون ماده 10 احزاب وزارت کشور و پروانه دائمی فعالیت کشوری از وزیر کشور وقت آقای سیدعبدالواحد موسوی لاری به شماره پروانه 181/42/1/الف گردید. اولین مجمع عمومی در سال 1381 برگزار گردید و هیئت رئیسه و دبیرکل انتخاب شدند. اولین دفتر جمعیت در خیابان باقرخان تاسیس گردیده و با تلاش هیئت مدیره در کمتر از 3 سال جمعیت اسلامی پرستاران ایران به یکی از 10 تشکل برتر کشور در رتبه بندی خانه احزاب وزارت کشور تبدیل شد. واحدهای آموزش، انتشارات، رفاه و تورهای مسافرتی، کارت های اعتباری، خدمات لیزینگ، بیمه ، کامپیوتر،موبایل، خدمات حقوقی، عضویت، سیاسی و ده ها خدمت دیگر برای جامعه پرستاری و پزشکی راه اندازی شده و شعب جمعیت در شهرستان ها تشکیل و رابطین بیمارستان ها انتخاب گردیدند. تعاونی های مصرف و مسکن در سال 1385 از وزارت تعاون مجوز گرفته و فعالیت خود را آغاز کردند. مجوز انتشارات از وازت ارشاد ، موسسه اموزشی از وزارت علوم، اولین نشریه روی گیشه پرستاران به نام هفته نامه جامعه پرستاری از وزارت ارشاد نیز اخذ و هریک در حوزه پرستاری شروع به خدمت رسانی کرد و صدها عنوان کتاب و هزاران نسخه نشریه طی سال های گذشته منتشر و به جامعه پرستاری و پزشکی عرصه شد. جمعیت اسلامی پرستاران ایران همواره یکی از تشکل های فعال در مسائل صنفی و حرفه ای پرستاران و با ارتباط مستمر با مراکز درمانی ، وزارت بهداشت، دولت، مجلس شورای اسلامی بالاخص کمیسیون بهداشت و درمان و نیز فراکسیون تشکل های مردم نهاد ، نهاد ریاست جمهوری ، سازمان برنامه و بودجه و ... بوده و در بسیاری از موارد انتقادات تند و صریح مسئوالان این تشکل در حوزه مشکلات صنفی و معیشتی پرستاران در رسانه ها منعکس و با همکاری دیگر تشکل ها منجر به اصلاحاتی نیز شد.

اوقات شرعی

وزیر بهداشت در پیامی به مناسبت روز پرستار:

پیگیری مسائل پرستاری را با جدیت در دستور کار قرار داده ام

وزیر بهداشت در پیامی به مناسبت روز پرستار تأکید کرد با اعتقادی که به حرفه پرستاری دارم، پیگیری مسائل پرستاری را با جدیت در دستور کار قرار داده ام.


به گزارش وبدا، متن کامل پیام وزیر بهداشت به مناسبت روز پرستار به شرح زیر است:

 تلاش توام با عشق برای کاهش آلام بیماران

زیستن در کرانه‌های درد و رنج، بیدار خوابی‌ برای روشن نگاه داشتن نور حیات، رفت و آمد مدام در نقطه آغاز و پایان و تولد و مرگ، داستان زندگی روزمره پرستاران است، آن‌گونه که شکوه عشق و فداکاری پیام آور کربلا آن را به اوج شایسته‌اش رساند. هم آنان که حتی اگر منشور حقوق بیمار نبود، مونس و همدم ناله‌ای کوتاه و حزن‌آور تا فریادهایی دلخراش بوده و هستند تا جامعه بداند نگهبانان سلامت، در سخت‌ترین شرایط بیمار، امید به زندگی در نگاه گرم و دستان شفابخش آنان لانه کرده است؛ و آنان به صفت حیات‌بخشی شهره‌اند.

در چنین روزی گرامی که روز ولادت حضرت زینب (س) و روز پرستار نامش گذاشته اند، فرصت را مغتنم می شمارم تا با همکاران پرستارم، چند جمله ای سخن بگویم.

عدالت اقتضاء دارد تبریک و تهنیت به پرستارانی که الگوی عشق و پرستش‌ خودرا  درعمل، حضرت زینب کبرا(س) قرار داده‌اند، نه در چارچوب بزرگداشتی از این دست یعنی سالی یک‌بار که به‌جا و ضروری است، بلکه به عنوان یک الزام، زحمت و تلاش آنان باید در همه 365 روز سال در برنامه توسعه کشور به‌ثمر بنشیند تا روز پرستار و نقش خستگی ناپذیر آنان که امسال مصادف با ورود به یکصدمین سال دانشگاهی شدن پرستاری نیز هست، در عبور از دشواری‌های طاقت فرسای طرح هدفمندی یارانه ها، به‌درستی تبیین و دیده شود.

هیچ مسئول منصفی منکر آن نیست که از نظر استانداردهای پرستاری پرسنل فداکار پرستار، نصف نیاز کشور هستند و وظایف نصف دیگر نیز بردوش آنان سنگینی می کند. چه بسا اگر تحریم‌های کمرشکن نبود، برنامه ریزی برای رفاه حال قشر پرستار مانند دیگر اقشار مردم، تا این اندازه دشوار نمی شد.

از این رو در جهت رفع تنگناهای ملی بود که سیاست های کلی سلامت از سوی مقام معظم رهبری به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابلاغ شد و اهداف بلند دولت تدبیر و امید، و برنامه‌های آن در تحقق چنین سمت‌وسویی سامان یافت به نحوی که حوزه سلامت را به اولویت نخست کشور تبدیل کرد تا پاسخ‌گوی مطالبات استراتژیک مردم در کاهش هزینه‌های درمان باشد و چشم‌انداز آینده کشور را در حوزه سلامت برای رفاه مردم، و رفاه پرسنل به‌ویژه رفاه پرستاران، قابل تحمل و توام با امید و بهروزی روزافزون سازد.

با این همه شما به عنوان بخش مهمی از جامعه سلامت کشور، دارای وزن و نقش برجسته بوده و هستید که بارها روایت‌ نجات جان بیماران را از زبان پزشکان در باره تلاش پرستاران، و یا از سوی همراهان بیمار شنیده‌ام. از این رو خود  را موظف می‌بینیم تا دغدغه‌های مبتنی بر امنیت شغلی و نظام پرداخت عادلانه از جمله طرح پرداخت مبتنی برعملکرد را به‌عنوان روشی برای اجرای تعرفه‌های پرستاری به صورت بسته‌های خدمتی در بالین ادامه دهیم. علاوه براین نحوه باز توزیع درآمد بیمارستان‌ها را ابلاغ کردم تا با اجرای آزمایشی آن ظرف دو سه ماه، ایرادات و اشکالات شناسایی و برطرف شود.

به‌خوبی آگاهم رسیدگی به سلامت بیماران در حکمرانی خوب قابلیت تجلی و ظهور دارد. حکمرانی‌ای که حق کارکنان را براساس سطح عملکرد و مشقات آن پرداخت می‌کند تا تبعیض و شکاف عمیق منجر به نارضایتی نشود. براین اساس بود که در نخستین گام، با اعتقادی که به حرفه پرستاری دارم، معاونت پرستاری را ابقاء و در 8 محور  تاکید کردم  مسایل پرستاری با جدیت در دستور کار قرار گیرد. حکمرانی خوب زمانی می تواند پاسخگوی شهروندان در حوزه سلامت باشد، که نیروی انسانی در انجام وظایفش دارای انگیزه کافی باشد.

 در بازرسی‌های رسمی و غیررسمی، روزانه و شبانه، و گاه نیمه های شب از بیمارستان‌ها، همواره استراحت توام با آرامش بیماران را در آیینه چهره مصمم کارکنان و پرستاران پرتلاش آن جست و جو کرده ام. نگاه پرمهر پرستار به بیمار بیانگر تلاش توام با عشق به کاهش آلام آدمیان است.

 از منظر روان‌شناسی پرستار از دو حوزه وجودی با بیمار سروکار دارد: ابتدا از بعد تخصصی و کارآمدی که دستورات پزشکی و علم نگهداری بیمار را به‌کار می‌گیرد و دیگری روح سرشار از ایمانی که پرستاری از بیمار در آن موج می‌زند و زینب وار عصای دست بیمار برای بازگشت به‌زندگی می‌شود. و اگر بیمار دیر مراجعه نکرده باشد، اغلب با پرستاری خوب است که نیرومندتر از گذشته شده به صحنه زندگی بازمی گردد؛ و این یعنی بازگشت نیرومند از کرانه مرگ به کرانه زندگی.

باچنین بینشی است که دفتر وزارتی و معاونت‌ها همه موظف‌اند باتعاملات سازنده، موثر و به موقع، هر مشکلی را با بررسی کارشناسی در برنامه از سر راه این قشر بردارند. اگر چه، می‌دانیم بر دوش گرفتن رسالت خطیر تحقق ترویج همه‌جانبه و پایدار توسعه سلامت در جامعه، بدون اشتباه نمی‌تواند باشد. از این رو چشم امید داریم همکاران پرتلاش‌مان، پرستاران عزیز با نقد علمی برنامه‌ها و عملکردها، ما را همراهی کنند که در این راه همواره خود را محتاج مردم و پرسنل خدوم و پرتلاش می‌دانیم.

امیدوارم برای تبریک و تهنیت روز پرستار، یعنی روز شما همکاران گرامی، بازنمایی مسئولیت سخت و دشوار پرستاری را به‌درستی تصویر کرده باشم و کماکان با یاری، همدلی، و همراهی یکدیگر راه سختی که درپیش گرفته‌ایم مصمم و پرتوان بپوییم. مجددا این روز باشکوه یعنی ولادت پیام آور نهضت حسینی حضرت زینب کبرا، و روز پرستار را به همکارانم؛ پرستاران، در اقصی نقاط کشور تبریک و تهنیت عرض می کنم. 

 دکتر سید حسن هاشمی

 وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

ابزار وبلاگ