جمعیت اسلامی پرستاران ایران

تاسیس یکهزار و سیصد و هشتاد هجری شمسی

جمعیت اسلامی پرستاران ایران

تاسیس یکهزار و سیصد و هشتاد هجری شمسی

جمعیت اسلامی پرستاران ایران

"جمعیت اسلامی پرستاران ایران" بعنوان اولین تشکل صنفی - سیاسی- اجتماعی - آموزشی و اطلاع رسانی - خدمات رسانی در حرفه پرستاری به همت تنی چند از فارغ التحصیلان پرستاری دانشگاه تهران در سال 1380 تاسیس و در بیست و پنجم خرداد هزار و سیصد و هشتاد و یک موفق به اخذ موافقت کمیسیون ماده 10 احزاب وزارت کشور و پروانه دائمی فعالیت کشوری از وزیر کشور وقت آقای سیدعبدالواحد موسوی لاری به شماره پروانه 181/42/1/الف گردید. اولین مجمع عمومی در سال 1381 برگزار گردید و هیئت رئیسه و دبیرکل انتخاب شدند. اولین دفتر جمعیت در خیابان باقرخان تاسیس گردیده و با تلاش هیئت مدیره در کمتر از 3 سال جمعیت اسلامی پرستاران ایران به یکی از 10 تشکل برتر کشور در رتبه بندی خانه احزاب وزارت کشور تبدیل شد. واحدهای آموزش، انتشارات، رفاه و تورهای مسافرتی، کارت های اعتباری، خدمات لیزینگ، بیمه ، کامپیوتر،موبایل، خدمات حقوقی، عضویت، سیاسی و ده ها خدمت دیگر برای جامعه پرستاری و پزشکی راه اندازی شده و شعب جمعیت در شهرستان ها تشکیل و رابطین بیمارستان ها انتخاب گردیدند. تعاونی های مصرف و مسکن در سال 1385 از وزارت تعاون مجوز گرفته و فعالیت خود را آغاز کردند. مجوز انتشارات از وازت ارشاد ، موسسه اموزشی از وزارت علوم، اولین نشریه روی گیشه پرستاران به نام هفته نامه جامعه پرستاری از وزارت ارشاد نیز اخذ و هریک در حوزه پرستاری شروع به خدمت رسانی کرد و صدها عنوان کتاب و هزاران نسخه نشریه طی سال های گذشته منتشر و به جامعه پرستاری و پزشکی عرصه شد. جمعیت اسلامی پرستاران ایران همواره یکی از تشکل های فعال در مسائل صنفی و حرفه ای پرستاران و با ارتباط مستمر با مراکز درمانی ، وزارت بهداشت، دولت، مجلس شورای اسلامی بالاخص کمیسیون بهداشت و درمان و نیز فراکسیون تشکل های مردم نهاد ، نهاد ریاست جمهوری ، سازمان برنامه و بودجه و ... بوده و در بسیاری از موارد انتقادات تند و صریح مسئوالان این تشکل در حوزه مشکلات صنفی و معیشتی پرستاران در رسانه ها منعکس و با همکاری دیگر تشکل ها منجر به اصلاحاتی نیز شد.

اوقات شرعی

معاون درمان وزیر بهداشت در پاسخ به فارس:

سناریوی خیالی از نظام سلامت نسازید/ دریافت تعرفه‌های چند میلیونی تعداد کمی از پزشکان در حال کنترل است

معاون درمان وزیر بهداشت گفت:‌ تعبیر نجومی در برخی از رسانه‌ها از افزایش تعرفه‌ها درست نیست و نباید سناریوی خیالی ساخت؛ حق‌العلاج پزشکان افزایش یافته اما ویزیت آنها تغییری نکرده، کمبود شدید پرستار و تخت بستری وجود دارد و بیمه‌‌ها اعتماد بیمارستان‌ها را جلب کنند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، محمد آقاجانی در نشست خبری پیرامون اعلام دستاوردهای برنامه تحول نظام سلامت که از 15 اردیبهشت تا 15 آبان اجرا شد‌، گفت: تخت‌های خاص در زمینه مراقبت‌های ویژه و سوختی با کمبود ویژه مواجه‌ایم و در اکثر استان‌ها برای ارائه خدمت یا تخت نداریم یا ظرفیت مناسب وجود ندارد این کمبود در تهران جدی است و نیاز به اعتبارات تملک دارایی دارم تا تأمین شود در این زمینه مشارکت خیرین سازمان‌ اوقاف و بخش خصوصی دولت و مجلس را می‌خواهیم تا به کمک بیایند.

وی در پاسخ به سؤالی در رابطه با افزایش رشد تعرفه‌ها در فاز سوم طرح تحول نظام سلامت گفت: 40 درصد از هزینه‌های یک پرونده را حق‌العلاج شامل می‌شود و 60 درصد باقی‌مانده به هزینه هتلینگ، دارو، تصویربرداری و... مربوط می‌شود. اینکه در قالب رشد تعرفه‌ها، رشد را ببینیم، رشد حق‌العلاج بوده است که با رشد 2 برابری 97 درصد شده است.

معاون درمان وزیر بهداشت  ادامه داد: بنابراین فرانشیزی که بیماران پرداخت می‌کنند رشد نیافته و از 10 به 6 درصد برای روستاییان کاهش یافته است.

آقاجانی گفت: متوسط پرداختی مردم قبل از آغاز طرح تحول سلامت 277 هزار تومان بود که بعد از اجرای مرحله اول به 100 هزار تومان کاهش یافته و پس از فاز سوم افزایش نداشته است اما در خدمات سرپایی کاهش فرانشیزی از 30 به 15 درصد موجب شده پرداختی مردم افزایش نیابد و با چند نوع حمایت دیگر کاهش پیدا کند.

وی تصریح کرد: این حمایت‌ها شامل آن است که بخشی از پرداخت‌های غیر رسمی به پزشکان و مؤسسات انجام می‌شد که حذف شده است، هزار و 700 خدمت جدید دارای تعرفه شدند، 300 خدمت جدید تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و 25 درصد از هزینه آزمایشگاه و تصویربرداری در بخش خصوصی با افزایش پوشش بیمه کاهش پیدا کرد.

آقاجانی گفت: بنابراین مردم در حوزه بستری و سرپایی فرانشیز و رقم پرداختی‌شان افزایش نیافت.

معاون درمان وزیر بهداشت افزود: در بخش خصوصی نیز نرخی که اعمال می‌شد نرخ مصوب هیئت دولت نبود و به دلیل غیرواقعی بودن تعرفه‌ها، رقم بیشتری از مردم دریافت می‌شد بنابراین نمی‌توانستیم دل‌مان را روی تعرفه بر روی کاغذ خوش کنیم به همین دلیل به طور بارزی در بیمارستان‌های دولتی پرداخت بیماران کاهش یافته است.

آقاجانی در پاسخ به سؤال فارس در مورد پای کار نیامدن بیمه‌ها و همکاری با بیمارستان‌های خصوصی گفت: 4 بیمه پایه سلامت ایرانیان، تأمین اجتماعی، کمیته امداد و خدمات درمانی نیروهای مسلح براساس تعرفه جدید خدمات ارائه می‌دهند و بیمارستان‌های خصوصی نیز داوطلب عقد قرارداد با بیمه‌های پایه بودند و دو جلسه برای عقد قرارداد برگزار شده است اما در زمینه اعتبارات، بیمه‌ها نیاز به همراهی دارند.

وی گفت: در زمینه بیمه‌های تکمیلی جلسات متعددی برگزار شده اما تقاضا داریم به انجام تفاهم‌نامه‌ها سرعت ببخشند امروز نیز تعداد زیادی از بیمارستان‌های خصوصی تهران با بیمه‌های تکمیلی عقد قرارداد کرده‌اند و از 15 آبان برای بیمارستان‌های خصوصی معرفی‌نامه صادر کرده‌اند و تعهد به امضا رسیده است قول داده شده ظرف چند روز آینده همه بیمارستان‌های خصوصی قرارداد بیمه داشته باشند.

معاون درمان وزیر بهداشت در پاسخ به سؤال دیگر فارس در رابطه با رشد دستمزد پزشکان و وجود بی‌عدالتی بین رشته‌ای گفت: 10 عمل جراحی شایع و اساسی در نظام سلامت بررسی شده و قیمت‌های قبل و بعد از اجرای ستاد ارزش‌گذاری به همراه دستمزدهای پزشکان مشخص شده که نشان می‌دهد دستمزد پزشکان نسبت به قبل از اجرای کتاب افزایش داشته اما رسانه‌ها نباید سناریوی خیالی از نظام سلامت بسازند تعبیر نجومی و وحشتناکی که در برخی رسانه‌ها از رشد تعرفه‌ها وجود دارد درست نیست بلکه ما از تعرفه غیرواقعی به سمت تعرفه واقعی رفته‌ایم یک جراحی قلب باز با 4 ساعت عمل پرمخاطره 528 هزار تومان دستمزد جراح شده است که قبلاً 285 هزار تومان بوده است کارانه پزشکان نیز با تأخیر 6 تا 12 ماه داده می‌شد.

آقاجانی ادامه داد: تعرفه‌ها در گذشته وضعیت نابهنجاری را ایجاد کرده بود که باعث عدم تمایل کار در بیمارستان دولتی، ارجاع بیمار به بخش خصوصی، دریافتی‌های غیرقانونی که بیمارستان‌ و پزشکان می‌خواستند با دریافت آن بدهی‌های خود را جبران کنند اما پول غذا را نمی‌توانستند بدهند.

وی ادامه داد: 48 هزار تومان رقم هتلینگ به ازای یک شب بود در حالی که شورای عالی بیمه 148 هزار تومان تعیین کرده بود بنابراین بیمارستان‌ها با یک سوم تعرفه واقعی خدمات ارائه می‌کردند. اینجاست که می‌گوییم تعرفه‌ها نامناسب بوده است کاری که نظام سلامت و وزارت بهداشت کرده با کمک بیمه‌ها رفتن از تعرفه کم به سمت متوسط است.

معاون درمان وزیر بهداشت ادامه داد: تعرفه در بخش خصوصی خارج از ضوابط بود بسیار متفاوت‌ از این تعرفه‌ها دریافت می‌شد و لازم بود دولت سرمایه‌گذاری کند و با تزریق منابع به بیمارستان‌های دولتی زمینه خدمت مناسب را فراهم کند.

آقاجانی در پاسخ به سؤال دیگر فارس در مورد دریافت زیرمیزی به عنوان دستمزد در مطب‌ها و عدم نظارت وزارت بهداشت بر آن گفت: وزارت بهداشت برنامه‌ای را طراحی کرده که بر دستمزدهای غیرواقعی و تعرفه‌ها نظارت کند سامانه 1690 به همین دلیل راه‌اندازی شد و این حق برای مردم ایجاد شد که از هر نکته کشور دسترسی داشته باشند و مشکلات مربوط به تخلفات را اعلام کنند.

وی گفت:‌ علاوه بر مکانیسم 1690 وزارت بهداشت مردم را ناظر کرد تا بر این جریان اطلاع‌رسانی کنند اگر مردم خودشان راضی نیستند امر دیگری است وزارت بهداشت این امکان را گذاشته که اگر در پرداخت‌ها تردید دارند به ما گزارش دهند در هر صورت پرداخت هرگونه وجه در مطب و بیمارستان‌ها مجاز نیست و بیماران نباید آن را پرداخت کنند.

معاون درمان وزیر بهداشت ادامه داد: در یک ماه گذشته بسیاری از بیمارستان‌های خصوصی و دولتی مورد بازدید قرار گرفتند شکایت در این زمینه کم بوده اما ادعایی نداریم که صفر شده و این امکان وجود دارد که هنوز تخلف اتفاق بیفتد با این حال اگر خارج از بیمارستان پولی پرداخت شد مردم به 1690 گزارش دهند. رسیدگی به تخلفات به نوع همکاری مردم مربوط است هر چقدر همکاری افزایش یابد می‌توانیم بهتر کنترل کنیم.

وی افزود: در مقایسه تعداد موارد بستری و تخلفات رسیده آمارها نشان می‌دهد که روزانه 24 هزار مورد بستری در کشور داریم که در ماه گذشته 720 هزار مورد بستری ثبت شده است اما تعداد تخلفات 2 هزار و 396 مورد بوده که به نسبت موارد بستری کم است.

آقاجانی گفت: برای کاهش بروکراسی نظام پرداخت تمهیداتی در نظر گرفته شده به طوری که باید از زمانی که پرونده‌ها به نظام پزشکی ارجاع داده می‌شوند کمتر از 45 روز به نتیجه برسند. این یک زخم عمیق 50 ساله است که قرار است درمان شود و دریافت غیرقانونی پدیده یکی دو ساله نیست با وجود تورم این مشکلات زیاد شده و مربوط به چندین دهه است.

وی گفت: تخلفات دو گونه بود یا باید برای مقابله با آن تعرفه‌ها اصلاح می‌شدند و دولت سرمایه‌گذاری می‌کرد یا فقط اعمال نظارت کافی بود در این زمینه تخلفات یا مربوط به تعداد کمی از پزشکان بود که تعرفه‌های چند میلیونی می‌گرفتند که اکنون بخش عمده‌ای کنترل شده است یا بخش عظیمی مربوط به تعرفه غیرواقعی بود.

آقاجانی افزود: به همین دلیل دولت به سراغ اصلاح تعرفه غیرواقعی رفت که حجم عظیمی را به خود اختصاص داده است این در حالی است که حساب‌های ملی سلامت قبل از اجرای طرح نشان می‌دهد مشارکت دولت‌ها در سلامت 25 درصد بوده و در بازار قانونی و پرداخت غیرقانونی عمده هزینه را مردم می‌دادند و بیمارستان‌های دولتی سال‌ها از جیب پزشکان و پرستاران یارانه می‌داده‌اند.

وی تصریح کرد: در آغاز طرح تحول دشواری بسیاری داشتیم بیمه‌ها توان لازم برای پرداخت را نداشتند بیمارستان‌ها به بیمه‌ها اعتماد نمی‌کردند به همین دلیل چاره‌ای نبود مگر اینکه دولت به طور مستقیم اعتبارات را در اختیار بیمارستان‌ها قرار دهد.

معاون درمان وزیر بهداشت گفت:‌ اینکه در آینده این اعتبارات ثبات داشته باشد برنامه‌ریزی شده و برای پایداری منابع فکر شده مکانیزم‌های بیمه‌ای خواهد بود تا هر وقت وزارت بهداشت و بیمارستان‌ها به این باور برسند که بیمه‌های پایه می‌توانند به موقع پرداختی داشته باشند مکانیزم پرداخت را تغییر می‌دهند و اعتبارات به جای وزارت بهداشت از بیمه‌ها به سمت بیمارستان‌ها می‌رود.

معاون درمان وزیر بهداشت همچنین گفت: دولت و مجلس تأکید کرده‌اند که این منابع در سال‌های آینده استمرار خواهد یافت طرح تحول تازه آغاز شده و نیازمند حمایت است عقب‌ماندگی جدی وجود دارد و این منابع نتوانسته آن را کامل حل کند بلکه بخشی از مشکلات مردم حل شده است.

وی همچنین تأکید کرد: افزایش نرخ ویزیت در کتاب ارزش‌گذاری نسبی وجود نداشته و نرخ حق‌العلاج اصلاح شده است. مابه‌التفاوت نرخ ویزیت به عنوان مثال برای متخصص که 19 هزار و 400 تومان است و مردم 3 هزار تومان می‌پردازند را دولت و بیمه‌ها می‌دهد.

آقاجانی در مورد کمبود تخت با توجه به افزایش مراجعات مردم در طرح تحول گفت:‌ ظرفیت بیمارستان‌های دولتی در شهرهای بزرگ کمتر از نیاز است. در این زمینه سرمایه‌گذاری هم کم اتفاق افتاده با اصلاح تعرفه‌ها بستر مناسب برای سرمایه‌گذاری ایجاد شده اما یک دهه لازم است تا این سرمایه‌گذاری رخ دهد در حالی که در شهرهای بزرگ و تهران با کمبود جدی تخت مواجه‌ایم.

وی افزود: کمبود تخت در بخش‌های سوختی، مراقبت‌های ویژه، اورژانس و... بسیار زیاد است اورژانس پیش‌بیمارستانی از برنامه 4 و 5 توسعه عقب است و نیاز به سرمایه‌گذاری داریم تا به نیاز مردم پاسخ دهیم.

معاون درمان وزیر بهداشت گفت:‌ستاد هدایت بیماران در هر بیمارستان ایجاد شده تا اگر فردی به بیمارستان مراجعه کرد و با کمبود تخت مواجه شد این ستاد وظیفه انتقال را برعهده گیرد و خدمات اورژانسی و اولیه را ارائه دهد.

آقاجانی تصریح کرد:‌ در زمینه نیروی پرستار نیز با کمبود بسیار جدی مواجه‌ایم ما با داشتن 80 هزار گروه پرستاری و 80 هزار تخت کمبود جدی داریم اگر بخواهیم به استاندارد برسیم باید پرستار 2 برابر شود که نه این تعداد وجود دارد و نه امکانات جوابگو است.

وی اظهار کرد: وضعیت معیشت، آموزش و روش‌های جذب پرستار باید اصلاح شود این در حالی است که در اورژانس 2 برابر استانداردها افراد شیفت می‌دهند که آنها را خسته کرده و کیفیت کارشان را کاهش داده است.

معاون درمان وزیر بهداشت ادامه داد: حرکتی وزارت بهداشت آغاز کرد قراردادهای جذب نیروی پرستار تنظیم شد اما با توجه به نوع قرارداد مورد استقبال قرار نگرفت دلیل آن این بود تعداد فارغ‌التحصیل ما کمتر است و نیاز به امنیت شغلی و درآمد مکفی دارند.

آقاجانی در پاسخ به سؤالی در رابطه با اینکه پزشکان با سنوات بیشتر دریافتی بیشتری دارند، گفت: اینکه سنوات خدمت ملاک تعرفه بیشتر باشد جنبه‌های فنی و کارشناسی دارد موافقان و مخالفانی داشته پزشکان را براساس مهارت یا سنوات دیدند و تعرفه‌های متفاوت دادند در بسیاری از جاهای دنیا رخ نمی‌دهد.

وی ادامه داد: تفاوت قائل شدن کار سختی است باید به مرور مشکلات را برطرف کرد و اینکه تصور شود تعرفه‌ای در هرجا که ابلاغ شد همه از آن استقبال می‌کنند میسر نیست. قرار نبوده بر خلاف تصور برخی پزشکان تعرفه غیر رسمی را در کتاب تعرفه‌ها بیاوریم و وزارت بهداشت و شورای عالی بیمه زیر بار آن نرفته است
ابزار وبلاگ