جمعیت اسلامی پرستاران ایران

تاسیس یکهزار و سیصد و هشتاد هجری شمسی

جمعیت اسلامی پرستاران ایران

تاسیس یکهزار و سیصد و هشتاد هجری شمسی

جمعیت اسلامی پرستاران ایران

"جمعیت اسلامی پرستاران ایران" بعنوان اولین تشکل صنفی - سیاسی- اجتماعی - آموزشی و اطلاع رسانی - خدمات رسانی در حرفه پرستاری به همت تنی چند از فارغ التحصیلان پرستاری دانشگاه تهران در سال 1380 تاسیس و در بیست و پنجم خرداد هزار و سیصد و هشتاد و یک موفق به اخذ موافقت کمیسیون ماده 10 احزاب وزارت کشور و پروانه دائمی فعالیت کشوری از وزیر کشور وقت آقای سیدعبدالواحد موسوی لاری به شماره پروانه 181/42/1/الف گردید. اولین مجمع عمومی در سال 1381 برگزار گردید و هیئت رئیسه و دبیرکل انتخاب شدند. اولین دفتر جمعیت در خیابان باقرخان تاسیس گردیده و با تلاش هیئت مدیره در کمتر از 3 سال جمعیت اسلامی پرستاران ایران به یکی از 10 تشکل برتر کشور در رتبه بندی خانه احزاب وزارت کشور تبدیل شد. واحدهای آموزش، انتشارات، رفاه و تورهای مسافرتی، کارت های اعتباری، خدمات لیزینگ، بیمه ، کامپیوتر،موبایل، خدمات حقوقی، عضویت، سیاسی و ده ها خدمت دیگر برای جامعه پرستاری و پزشکی راه اندازی شده و شعب جمعیت در شهرستان ها تشکیل و رابطین بیمارستان ها انتخاب گردیدند. تعاونی های مصرف و مسکن در سال 1385 از وزارت تعاون مجوز گرفته و فعالیت خود را آغاز کردند. مجوز انتشارات از وازت ارشاد ، موسسه اموزشی از وزارت علوم، اولین نشریه روی گیشه پرستاران به نام هفته نامه جامعه پرستاری از وزارت ارشاد نیز اخذ و هریک در حوزه پرستاری شروع به خدمت رسانی کرد و صدها عنوان کتاب و هزاران نسخه نشریه طی سال های گذشته منتشر و به جامعه پرستاری و پزشکی عرصه شد. جمعیت اسلامی پرستاران ایران همواره یکی از تشکل های فعال در مسائل صنفی و حرفه ای پرستاران و با ارتباط مستمر با مراکز درمانی ، وزارت بهداشت، دولت، مجلس شورای اسلامی بالاخص کمیسیون بهداشت و درمان و نیز فراکسیون تشکل های مردم نهاد ، نهاد ریاست جمهوری ، سازمان برنامه و بودجه و ... بوده و در بسیاری از موارد انتقادات تند و صریح مسئوالان این تشکل در حوزه مشکلات صنفی و معیشتی پرستاران در رسانه ها منعکس و با همکاری دیگر تشکل ها منجر به اصلاحاتی نیز شد.

اوقات شرعی

جزئیات نظام جدید پرداخت به کارکنان غیرپزشک اعلام شد

معاون درمان وزیر بهداشت، با تشریح چگونگی تغییر نظام پرداخت به کارکنان غیرپزشک بیمارستان‌ها از تبدیل نظام وقت مزدی به کارمزدی خبر داد. 


به گزارش خبرگزاری ایسنا محمد آقاجانی در حاشیه اجلاس مدیران پرستاری دانشگاه‌ها و بیمارستان‌های دولتی سراسر کشور در توضیح روش جدید پرداخت به گروه‌های غیر پزشکی گفت: این روش جدید پرداخت تحول بزرگی را در اداره بیمارستان‌های کشور ایجاد خواهد کرد. این موضوع یکی از آرزوهای دیرینه بخش دولتی بوده که محقق خواهد شد. به این ترتیب نظام وقت مزدی به نظام کارمزدی تغییر می‌کند.

وی در این باره افزود: این امر موجب افزایش جدی بهره وری در ساختار اداره بیمارستان‌ها و ارتقای کمیت و کیفیت کار در بیمارستان‌ها خواهد شد. از طرفی مردم انتظار دارند که خدماتی به موقع و با کیفیت دریافت کنند.

آقاجانی تاکید کرد: در نظام جدید پرداخت، به سمت عدالت نسبی در پرداخت پرسنل غیرپزشک شاغل در بیمارستان‌ها حرکت می‌کنیم. در مجموع 570 بیمارستان کشور حدود 200 هزار نفر پرسنل غیر پزشک فعال هستند

.

به گفته آقاجانی به دنبال تغییر در ایجاد پرداخت‌ها، کارکنان غیر پزشک در بیمارستان‌ها دو نوع دریافتی خواهند داشت؛ پرداخت ثابت که بر اساس احکام حقوقی خواهد بود و پرداخت مبتنی بر عملکرد. جزء عملکرد، تابعی است از کیفیت و کمیت ، به طوری که سه عامل کیفیت، کمیت و سختی کار در این زمینه مطرح است.

معاون درمان وزیر بهداشت گفت: در تغییر چگونگی پرداخت‌ها به کارکنان غیر پزشک نکته مهم آن است که متوسط رشد جزء عملکرد از متوسط رشد تعرفه‌ها بیشتر خواهد بود.

وی در توضیح چگونگی ارزیابی از عملکرد این کارکنان نیز گفت: بخشی از این موضوع مربوط به امتیازی است که بخش مربوطه ارائه می‌دهد. این جزء توسط تیم ارزیابی 10 نفره در هر بیمارستان صورت می‌گیرد.

به گفته آقاجانی، فاکتور رضایتمندی بیماران در این بخش بسیار مهم است. بر همین اساس است که سنجش رضایتمندی بیماران به طور مستمر انجام خواهد شد. در مجموع 10 شاخص در این زمینه در نظر گرفته می‌شود که بر اساس آن به بخش‌ها نمره داده می‌شود. سطح دوم نیز مربوط به خود فرد است که توسط مدیران بخش یا سرپرستار بخش صورت می‌گیرد. به این ترتیب کیفیت کار پرستار مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی درباره سختی کار در بخشهای مختلف بیمارستانی نیز گفت:‌ بر اساس مطالعه‌ای که در معاونت پرستاری و دانشکده پرستاری صورت گرفته این تقسیم‌ بندی‌ها انجام شده است. به عنوان مثال یکی از بخشهایی که سختی کار در رابطه با آن مطرح می‌شود قطعاً اورژانس است.

آقاجانی گفت: 250 خدمت پرستاری برای تعرفه‌گذاری تعیین شدند که 190 خدمت تعرفه‌گذاری و 60 خدمت نیز که در کشورهای دیگر توسط وظیفه پرستار نبوده اما در ایران توسط پرستاران ارائه می‌شود، احصا شده که باید در شورای عالی بیمه نرخ گذاری و تصویب شود که تا پایان سال این امر انجام می‌شود.

وی همچنین به فارس گفت: محمد آقاجانی در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس افزود: محاسبات و پرداخت به این روش مبتنی بر عملکرد برای پرستاران و پیراپزشکان نیز از اول آبان خواهد بود و کادر غیر پزشک معوقه حقوق و مزایای خود را بر اساس نظام جدید از اول آبان دریافت خواهند کرد.

 وی ادامه داد: نظام جدید پرداخت به کارکنان غیر پزشک بیمارستانها به عنوان نظام مبتنی بر عملکرد شناخته می شود و پرستاران و پیراپزشکان بر اساس میزان و حجم خدمات،سختی کار و نوع بخشی که در آن فعالیت می کنند و کیفیت کارشناسان و نیز رضایتمدی بیماران دریافتی بیشتری خواهند داشت.

وی گفت: افزایش دریافتی حقوق پرستاران و پیراپزشکان با توجه به افزایش درآمد بیمارستانها و مراکز درمانی دولتی که ناشی از بهبود کیفیت خدمات آنهاست صورت می گیرد.

 معاون وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش که میانگین افزایش حقوق پرستاران و پیراپزشکان یا حداقل و حداکثر افزایش آن چقدر است، توضیح داد: نمی توانیم میانگین یا حداقل و حداکثری برای افزایش حقوق و دریافتی آنان اعلام کنیم چون بیمارستان به بیمارستان فرق می کند و مانند تعرفه های پزشکی نیست که بتوانیم برای آن حداقل و حداکثر و میانگین اعلام کنیم.

 آقاجانی ادامه داد:‌ با این وجود با توجه به حجم و سختی کار پرستاران و پیراپزشکان میزان افزایش حقوق و مزایای ‌آنها برایشان چشمگیر خواهد بود و با توجه به برآوردی که داریم مجموع میزان دریافتی پرستاران از یک میلیون و 800 هزار تومان کمتر نخواهد بود.

ابزار وبلاگ